Acne therapie

Acne is een ontsteking van de talgklierfollikel. In de meeste gevallen begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van androgene (mannelijke) hormonen allerlei veranderingen ondergaat, en verdwijnt meestal rond het 25e levensjaar. Soms ontstaat acne op oudere leeftijd.

Acne kan een groot probleem zijn, vooral door de psychosociale gevolgen. Dat heeft ook te maken met de lokalisatie in het gelaat en de leeftijdsperiode waarin acne voorkomt.
Bij lichte acne zie je een vette huid, mee-eters en enkele puistjes. In ernstiger gevallen ontstaan duidelijk waarneembare ontstekingsverschijnselen en kunnen er ook pijnlijke onderhuidse knobbels (nodi) of met talg gevulde holten (cysten) ontstaan.

Gelukkig is er voor cliënten met acne een scala aan behandelingen beschikbaar. Dat heeft niet alleen te maken met de verscheidenheid van de mogelijke oorzaken waarop de verschillende middelen aangrijpen, maar ook met de verschillende vormen en met de ernst van de acne. Bij de huidtherapie passen wij acnetherapie, glycolzuurpeeling en microdermabrasie toe.

Talgklieren zijn trosvormige klieren en liggen in de oppervlakkige laag van de lederhuid. De meeste talgklieren zijn verbonden aan een haarfollikel of haarzakje. Een of meer talgklieren vormen samen met de haarfollikel en het haarspiertje het haar-talgklier-complex.

De grootste talgklieren bevinden zich op de behaarde hoofdhuid, in het gezicht en op de bovenste delen van de borst en de rug. Op de handpalmen, de voetzolen en tussen de vingers en tenen komen ze niet voor. Op de lippen, de neusvleugels en de tepels bevinden zich talgklieren die niet verbonden zijn aan een haar.

Ontstaan en gevolgen acne

Acne is een ontsteking van de huid rondom de talgklieren (follikels). Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. In de meeste gevallen begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat.

De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en produceren meer huidsmeer of talg, die bovendien dikker is van samenstelling. Indien er te veel talg wordt afgescheiden, kan de talg zich ophopen. De uitvoergang van de talgklier kan daardoor verstopt raken. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd. Er zijn oppervlakkige mee-eters (zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen mee-eters (witte comedonen).

De talgophoping wordt nog versterkt door toegenomen verhoorning van de uitvoergang van de talgklier, waardoor deze nauwer wordt. In de talgklieren bevinden zich bacteriën die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte follikel steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

Sommige vormen van acne ontstaan door uitwendige factoren. Meestal gaat het dan om contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, zoals bepaalde cosmetica. Ook kan de oorzaak liggen bij oliehoudende of chloorhoudende producten in bepaalde beroepen en industrieën. Ook mechanische factoren (druk en wrijven) kunnen een bestaande acne verergeren. Voorbeelden hiervan zijn acne onder de kinrand van een helm en op het voorhoofd onder een voorhoofdsband.

Tenslotte zijn er nog verschillende geneesmiddelen die kunnen leiden tot het ontstaan of verergeren van acne, bijvoorbeeld prednison en middelen tegen tuberculose en epilepsie.

Acne-behandelingen bij Gold Clinics

De huidtherapeuten bij Gold Clinics  kunnen verschillende behandelingen toepassen en advies geven om uw huid te verbeteren en te verzorgen. Tijdens een intake zullen de verschillende opties met u besproken worden. Hieronder volgen enkele behandelingen die bij Gold Clinics gedaan worden.

Peelings

Er zijn verschillende peelings waar Gold Clinics  gebruik van maakt, namelijk glycolzuurpeeling, oppervlakkige (Lira) en diepe peelings,. Een peeling zorgt voor afschilfering van de huid waardoor de bovenste huidlaag versneld gaat afschilferen. Door de verschillende ingrediënten van de verschillende peelings kunnen huidproblemen effectief behandeld worden op het gebied van anti-aging, acne, grove poriën, grauwe huid, pigmentatie en acne-littekens. De huid wordt egaler en gladder.

Reinigen
Om te beginnen wordt de huid gereinigd met een speciaal reinigingsproduct. Welk reinigingsproduct in aanmerking komt, is afhankelijk van de ernst van de acne en het eventuele gebruik van medicijnen door de cliënt.

Dieptereiniging
Bij de dieptereiniging wordt vaak eerst een peeling of een microdermabrasie toegepast. Hierbij worden de dode, losse huidcellen verwijderd, zodat de poriën niet meer blokkeren. Wanneer een huid regelmatig wordt gepeeld, zullen mee-eters niet zo snel meer terugkomen.

Pincementmassage

Als mee-eters moeilijk te verwijderen zijn, kan de huidtherapeut een pincementmassage toepassen. Deze speciale massage verbetert de doorbloeding van de huid, waardoor de mee-eters gemakkelijker te verwijderen zijn. Tegelijkertijd wordt de zuurgraad van de huid verbeterd, waardoor minder ontstekingen ontstaan. Een pincementmassage bevordert ook de genezing van acne-littekens.
Mee-eters kunnen na een glycolzuurpeeling, microdermabrasie of pincementmassage worden verwijderd. Voor het verwijderen van whiteheads en pustels moet er eerst met een steriel naaldje een openingetje worden gemaakt om vervolgens de pus te kunnen verwijderen. Bij de verwijdering van mee-eters, whiteheads en pustels is het belangrijk dat dit hygiënisch gebeurt. Want verergering en ontstekingen moeten worden voorkomen.
Vooral het verwijderen van whiteheads en pustels kunt u beter niet zelf doen, maar aan een huidtherapeut overlaten.

Nabehandeling
Voor de nabehandeling wordt een masker met groene leem gebruikt. Dit heeft een kalmerende werking op de huid.

Glycolzuurpeeling

Een glycolzuurpeeling is een behandeling met fruitzuren en wordt al jaren in de cosmetische sector toegepast om een mooiere gezonde en gladde huid te verkrijgen. Glycolzuur is de kleinste molecule van alle alphahydroxyzuren en dringt daardoor het diepst door in de huid. De zuren verslappen de tussencelstof in de hoornlaag (bovenste laagje van de huid) die de huidschilfers samen plakken. Het resultaat is:
– een versnelde afschilfering;
– een betere doorbloeding van de huid;
– een versnelde aanmaak van nieuwe cellen.

De huid kan meer vocht vasthouden en de aanmaak van elastische en collagene vezels wordt gestimuleerd in de lederhuid.
Afhankelijk van de ernst van de klacht adviseert de huidtherapeut een behandeling met een hoge of lage concentratie glycolzuur.
Huidaandoeningen die in aanmerking komen voor een lage concentratie zijn: acne, een vette huid,  beginnende rimpels, huid met grove poriën en littekentjes.
Voor een hoge concentratie komen in aanmerking: ernstige acne en de restlittekens van acne, rimpels, littekens en brandwondlittekens.

Microdermabrasie

Bij deze methode wordt het bovenste laagje van de huid verwijderd. Het ziet eruit als lichte schaafplekjes. Door deze behandeling wordt de huid gestimuleerd nieuwe cellen aan te maken en de productie van collageen en elastine (in de lederhuid) wordt verhoogd. Ook de doorbloeding verbetert hierdoor aanzienlijk. Dit resulteert in een mooie, gezonde en frisse huid die glad en soepel aanvoelt. Microdermabrasie wordt toegepast bij littekens, littekens ten gevolge van acne en voor het vervagen van rimpels.

Meer informatie microdermabrasie behandeling

Herstel en nazorg bij acne therapie

Resultaten van acnebehandelingen

De behandeling van acne heeft altijd even tijd nodig om in te werken. Veelal duurt het 1 tot 3 reinigen kunt u het teveel aan talg weghalen. Overmatig wassen met water en zeep heeft geen zin en kan zelfs schadelijk zijn voor de huid. Beter kan men bijvoorbeeld pH-neutrale huidreiniging gebruikenmaanden voordat een bevredigend resultaat is bereikt. De meeste cliënten met acne hebben last van verhoogde talgproductie. Dit kan zich uiten in een vettig, glimmend gelaat. Door de huid vooraf te

Tarieven acne therapie

Pakket Diamond

Pakket Gold

Pakket Silver

Veelgestelde vragen acne therapie

Vraag?
Antwoord.

Vraag?
Antwoord.

Tips & advies – Acne therapie

Huidverzorgingsadvies

Voor een gladde, egale, stralende huid is het essentieel om ook thuis een goede huidverzorging toe te passen. De huidtherapeuten bij Gold Clinics  geven professioneel advies over huidverzorging en huidverzorgingsproducten voor thuisgebruik. Voor een goede huidverzorging en een remming van het huidverouderingsproces is ook zonbescherming essentieel. Door uv-straling gaat de huid vervroegd verouderen. Minimaal wordt een zonnecrème met factor 30 geadviseerd tijdens de wintermaanden en in de zomer een zonnecrème met factor 50.

Ons advies is om maximaal 1 keer per week (52 keer per jaar) onder de zonnebank te gaan. Het is namelijk zo dat  ultraviolette straling in zonlicht (zonnebanklicht) een tijdelijke gunstige invloed kan hebben op acne. Een te intensieve blootstelling aan zonlicht of aan kunstmatige uv-bronnen wordt echter ontraden in verband met het risico op huidkanker. Het is belangrijk te weten dat sommige middelen die uw huisarts voorgeschreven heeft tegen acne (zoals vitamine A-zuur en bepaalde tetracyclines) de huid als het ware extra gevoelig maken voor zonlicht.

Fabels over acne

Over het ontstaan van acne bestaan heel wat fabeltjes. Ik heb deze fabeltjes voor u op een rijtje gezet.

Acne wordt niet veroorzaakt door:

• Besmetting. Acne is geen infectieziekte en wordt dus nooit van de een op de ander overgedragen.
  • Eten: Acne heeft niks te maken met het eten van varkensvlees, chocola, patat of mayonaise.
  • Een vitaminetekort. Acne wordt absoluut niet veroorzaakt door een vitaminetekort. Ik kan me voorstellen dat ouders dit wel graag willen geloven om hun kinderen aan te moedigen om meer vitamines te nemen. Maar ook dit is dus een fabel.
  • Spanning of stress. Spanning of stress heeft niets te maken met het veroorzaken van acne. Omgekeerd gebeurt wel. Acne kan namelijk psychische spanning tot gevolg hebben. Als je al eenmaal acne hebt, kan de bestaande acne wel verergeren door spanning of stress.
  • Een slechte hygiëne. Acne heeft niets te maken met een slechte hygiëne. Toch wordt dit vaak gedacht omdat acne er vaak niet fraai uitziet en voor sommigen zelfs afstotend. Als je acne hebt, is het wel belangrijk dat je de aangedane huidgebieden goed reinigt en verzorgt, maar extra wassen met water en zeep heeft absoluut geen zin. Het kan de acne zelfs verergeren!

Klantervaringen acne therapie

Tineke