Tatoeage verwijderen

Heeft u het gevoel dat uw tatoeage niet meer bij u past? In dat geval kan een tatoeage u echt in de weg zitten. Gelukkig is het goed mogelijk om tatoeages op een veilige manier te verwijderen. Met onze geavanceerde laserbehandeling kunnen we een tatoeage verwijderen zonder de omliggende huid te beschadigen.

Tatoeage verwijderen met een YAG laserbehandeling

De tijd van grote ontsierende littekens na het verwijderen van je tatoeage is door onze laser gelukkig verleden tijd. Omdat de laser een extreem korte pulse heeft en werkt op 4 verschillende golflengten, kan de tatoeage heel gericht en veilig worden verwijderd. Tijdens het laseren maken wij ook gebruik van de Zimmer-huidkoeling. Dit apparaat produceert een continue straal van koude lucht (-4C), die op de huid wordt geblazen. Naast dat dit erg fijn aanvoelt, verkleint dit ook de kans op complicaties.

De tatoeage wordt altijd verwijderd door ervaren kwaliteitsgeregistreerde huidtherapeuten. Onze huidtherapeuten behandelen volgens de nieuwste richtlijnen van oud-minister Schippers. We hebben daarom ook ruime behandelkamers, die hygiënisch schoon zijn en zijn voorzien van extra luchtafzuiging,  zodat we veilig je tatoeage kunnen verwijderen. Omdat dit apparaat zeer veilig is, is er geen risico op het ontstaan van huidschade. Het is zeer effectief en efficiënt, dus daarom kunnen we sneller en minder vaak behandelen met hetzelfde resultaat, hetgeen u tijd scheelt. Bovendien is de behandeling veel comfortabeler door de ingebouwde techniek (koeling), waardoor de behandelingen voor u veel aangenamer zijn.

tatoeage verwijderen

Behandeling tatoeage verwijderen

Het verwijderen van een tatoeage is gevoelig, maar wij zorgen met onze speciale koeling voor een zo aangenaam mogelijke behandeling. In de regel duurt de behandeling niet lang, erg grote tatoeages behandelen we meestal in delen. Na de behandeling ervaar je een warm, branderig gevoel, als een intensieve zonnebrand. Dit kan een aantal uren aanhouden. Ook kan de huid iets gezwollen zijn en kan er blaarvorming ontstaan. Uiteraard zullen we je goed begeleiden en adviseren over de nazorg. De behandeling wordt uitgevoerd door ervaren en vakbekwame huidtherapeuten. Tussen de behandelingen moet 8 weken zitten, zodat het lichaam de tijd heeft de inktdeeltjes af te voeren.

Welke tatoeages kunnen wij behandelen?

De verschillende tatoeages kunnen in vijf categorieën worden onderverdeeld: professionele, amateuristische, cosmetische, traumatische en medische tatoeages.

Herstel en nazorg bij een tatoeage verwijderingsbehandeling

1. Houd de behandelde gedeeltes schoon en droog wanneer het nog aan het genezen is. Maak het gebied schoon met water en dep het dan droog.
  2. Smeer het gebied in met vitamine E crème 3 keer per dag of crème op advies.
  3. Blaren kunnen zich voor doen maar zeer zelden. De vorming hiervan gebeurt vrijwel binnen 8 uur na de behandeling.
  4. Je mag koude kompressen of icepacks gebruiken na de behandeling. Dit helpt tegen de pijn en zwelling.
  5. Krab niet aan de korsten en zorg dat het er niet afgeschaafd wordt, anders kan het gaan ontsteken en komen er littekens voor terug.
  6. Scheren van de huid mag weer als de huid dicht en genezen is.
  7. Douchen mag 2 uur na de behandeling (niet weken), maar zorg dat er geen harde stralen van de douchekop op het behandelde gedeelte komen. Bad, bubbelbad,zwemmen of iedere andere vorm van weken zijn niet toegestaan voordat de blaren en korsten zijn geheeld.
  8. Sporten is veilig na de behandeling, maar geen full contact sporten of zwemmen.
  9. Blijf uit de zon en/of zonnebank. Wanneer je toch in contact komt met zonnestralen gebruik dan een sunblock van boven factor 30. Draag geen make-up op of bij het gebied.
  10. Jeuk is gewoon na de behandeling met de laser. Krab niet aan de behandelde huid.
  11. Als de behandelde plek ontstoken is (honing kleur of extreem rood) of ben je ongerust? Bel dan de kliniek of stuur een berichtje via Whatsapp.
  12. Als je een extreme allergische reactie hebt bel dan de huisarts of dokterspost.
  13. Voor elke behandeling staat een heling-periode van 4-6 weken. In deze periode is het lichaam druk bezig de inktdeeltjes te verwijderen. De periode van ca. 4 weken geeft het meeste effect op de verwijdering in resultaat. In deze tijd zullen de wondjes en blaren helen. Na het helingsproces is de huid klaar voor de volgende behandeling.

Op basis van behaalde resultaten en herstel van de huid kunnen interval van de behandeling variëren.

Resultaat tatoeageverwijdering

Hoewel de Q-Switched Nd:YAG laser een zeer geavanceerde laser is, blijkt het niet altijd mogelijk om een tatoeage voor 100% te verwijderen. Het resultaat is afhankelijk van het type tattoo en de kleur van de tatoeage. Ook het aantal benodigde behandelingen verschilt. Zo vraagt een kleurrijke tatoeage vaak om meer behandelingen. En het huidtype heeft ermee te maken dat het pigment in de oppervlakkige (opperhuid) huid bij donkere huidtypes meer energie absorbeert tijdens een laserbehandeling, waardoor er thermale reacties in de bovenste huidlaag plaatsvinden. Omdat de melanine in de bovenste huidlaag energie absorbeert, bereikt onvoldoende energie het doelpigment van de tatoeage in de lederhuid, die echter nodig is om het pigment te vernietigen. Uiteraard zullen wij van tevoren uitgebreid en eerlijk de mogelijkheden met u doorspreken.

Tarieven

Technieken tatoeage verwijderen

Tatoeages werden in het verleden met verschillende technieken verwijderd, onder andere microdermabrasie, thermale en chemische behandelingen, chirurgische behandelingen en sinds 1960 de toepassing van carbondioxide- en argon-ionlasers. Alle bovenstaande technieken brachten een verscheidenheid aan complicaties met zich mee, zoals ontsierende littekens, inflammatoire reacties, allergieën en pigmentvlekken.

In 1980 werd de eerste laser van de Q-switched series geïntroduceerd, die meer geschikt was voor het verwijderen van tatoeages bij huidtype I-III. Bij huidtype IV-VI hadden deze lasers het effect dat de melanine in de bovenste huidlaag meer energie absorbeerde. Hierdoor bereikte onvoldoende energie het doelpigment van de tatoeage in de dermis, energie die echter nodig is om het pigment te vernietigen. Enkele jaren later werd daarom een nieuwe versie geïntroduceerd: de Q-switched Neodymium-Doped Yttrium Aluminium Garnet 1064 nm laser (Q-switched Nd:YAG 1064 nm). Vanwege zijn lange golflengte kan de Q-switched Nd: YAG 1064 nm laser gebruikt worden bij huidtype I-VI. Hierdoor is de laser zelfs geschikt voor donkere huidtypes zonder risico op witte vlekken in de huid.

Veelgestelde vragen

Hoelang duurt de behandeling?
Een behandeling duurt over het algemeen zo’n 10 tot 60 minuten. De duur is afhankelijk van de grootte van het te behandelen gebied.

Hoe wordt tatoeage verwijderd?
Het verwijderen van de tatoeage gaat tegenwoordig door middel van geavanceerde lasertechnieken.

Doet het verwijderen pijn en heeft het bijwerkingen?
Het verwijderen van een tatoeage doet een minimum aan pijn, ongemak en bijwerkingen.

Hoe werkt tatoeage verwijdering?
Wetenschappelijk gezegd werken de lasers volgens het principe van selectieve fotothermolyse. De laser geeft een zeer smalle intense lichtbundel af, die met grote precisie te richten is. Door een zeer korte puls te gebruiken zal het laserlicht een soort explosie van energie laten ontstaan in de inkt van de tatoeage.

Tips & advies – tatoeage verwijderen

• Houd de behandelde gedeeltes schoon en droog wanneer het nog aan het genezen is. Maak het gebied schoon met water en dep het dan droog. Smeer het gebied in met vitamine E crème 3 keer per dag of crème op advies.
  • Blijf uit de zon en/of zonnebank. Wanneer je toch in contact komt met zonnestralen gebruik dan een sunblock van boven factor 30. Draag geen make-up op of bij het gebied.
  • Jeuk is gewoon na de behandeling met de laser. Krab niet aan de behandelde huid.
  • Krab niet aan de korsten en zorg dat het er niet afgeschaafd wordt, anders kan het gaan ontsteken en komen er littekens voor terug.

Klantervaringen

Tineke